Misteri Hilaian Tengah Malam


Gambar Hiasan
Setiap  orang  mesti  pernah  lalui  peristiwa-peristiwa seram, aneh, atau mistik sepanjang hidup mereka. Tak kisah lah apa jenis pun peristiwa  itu, selagi ia sukar dicerna oleh akal rasional pastinya akan menyimpan kenangan untuk diingati. Tak pun buat modal bahan bercerita apabila berkumpul dengan  kawan-kawan.  

Begitu juga dengan aku. Sepanjang  hidup aku, adalah beberapa peristiwa aneh dan menyeramkan yang pernah aku lalui sehingga terpahat dalam ingatan aku ke  hari  ini. Maknanya, peristiwa tu benar benar terjadilah sehingga aku benar-benar ingat sampai ke hari ini  walaupun  dah lama berlaku. Kalau orang bercakap  pasal  cerita-cerita  seram,  mesti  terlintas  di  fikiran  :HANTU.
  
Walhal, kalau nampak "accident" ngeri "live" depan mata pun bagi aku dikira seram juga. Tapi setakat ni,  peristiwa  seram  yang  pernah  jadi  kat  aku  mungkin  masih berkisar  dengan  makhluk halus lah  kot  yang  juga  orang  Melayu  sering  sebut  sebagai hantu. Dalam penulisan aku di bawah  ni aku  tak  menambah  unsur-unsur suspen seperti mana perasaan-perasaan aku sewaktu kejadian tu berlaku.  

Aku cuba rasionalkan cerita ni dan hanya menyampaikan cerita – tak nak transferkan rasa seram tu kat orang yang  membaca.  Sebab  sampai  sekarang  aku  masih  lagi  mencari  logik  peristiwa-peristiwa yang berlaku ke atas aku  itu.

HILAIAN  MALAM

Malam tu, aku sedang mengulangkaji pelajaran di ruang tamu. Jam sudah menunjukkan pukul 2 pagi. Aku masih gigih cuba menyelesaikan soalan Matematik Tambahan yang tinggal lagi 2 page. Tapi, macam yang korang semua tahu.

Satu soalan add math je biasanya ambil masa yang lama untuk diselesaikan. Tambahan untuk aku yang lembab matematik, Aku  dengan mudah tertewas menghadapi soalan tahap form 4 ni. Mata aku semakin mengantuk dan fikiran aku dah mula melayang jauh menghadap soalan di atas meja. Namun, tiba-tiba aku terasa seperti namaku dipanggil. Aku ada menoleh tetapi aku buat tak layan sebab aku rasa aku mamai. “Ahhh… sikit je lagi ni, pukul 3 aku tidurlah;” fikirku.

Gambar Hiasan
Tak semena-mena, aku terdengar satu hilaian tawa yang panjang. Panjang dan mendayu-dayu macam dalam satu nafas sahaja. Tak putus-putus. Aku yakin suara itu datang dari luar rumah. Dari atas pokok rambutan yang betul-betul ada depan rumah. Aku tak rasa itu suara manusia. Perempuan gila mana yang nak ketawa mendayu-dayu macam tu malam-malam. Tambahan pula rumah kampung, Pukul 12 malam  saja  dah  habis  semua  gelap  orang  masuk  tidur. Mulalah aku fikir yang bukan bukan dan tahyul.

Pengutusnya, aku angkut semua kotak pensel dan buku, masuk tidur tak sempat kemas. Terpaksalah aku meniru jawapan member lain esoknya. Lagipun, takkan aku nak bagi alasan tak siap kerja sekolah pasal kena ganggu Pontianak kalau cikgu tanya kan…? Esoknya, aku ceritakan apa yang jadi malam tu kat atuk aku.

Pak cik aku yang terdengar cerita aku menyampuk; “Kalau aku, buka tingkap…jengah. Pastu sergah  : Woi kau nak apa malam-malam ni ha!?”

Aku pun rasa ada betulnya juga cakap dia tu. Orang dok struggle nak SPM, Pontianak tu dok baik punya kacau kita buat add math malam-malam. Dasar nak kena pukul.

Sumber: Koleksi Kisah Seram

No comments:

Post a Comment