Mayat Bangun Minta Air - Akhir


Gambar Hiasan
Sambungan episod lalu...

"Kalau Ustaz banyak kerja di kedai, tak payahlah susah-susah jenguk saya" ujar Salihin lagi.

"His, jangan banyak ingat Lihin. Awak tu sakit.." Ustaz Badur memarahinya, kerana dia tidak meminta jasa baiknya dibalas orang. Dia hanya menolong Salihin, bukan saja disebabkan kawan tetapi makhluk Allah yang memerlukan pertolongan. Ketika dia balik meninggalkan Salihin kira-kira pukul 3.00 petang, kawannya itu kelihatan riang, walaupun menderita sakit. Dia tahu Salihin terlalu tabah menahan kesakitan yang dideritainya. Salihin seolah-olah menyembunyikan kesakitannya untuk menggambarkan kegembiraan dengan jasa baik yang dicurahkan oleh Ustaz Badur selama ini.

"Saya balik dulu Lihin, nanti malam datang pulak" beritahu Ustaz Badur.

Dia berdoa biarlah Lihin, nanti cepat sembuh. Penyakit barah memanglah merbahaya, tetapi doktor memberi jaminan penyakit Salihin masih boleh diselamatkan. Malah Salihin juga sudah kelihatan segar kalau dibandingkan dengan sewaktu dia dimasukkan ke hospital dulu. Pembedahan yang dijalankan ke atasnya juga memuaskan hati doktor.

Kira-kira pukul 5.00 petang Ustaz Badur diberitahu oleh isteri Salihin bahawa suaminya sudah meninggal dunia. Jadi, terpaksalah dia meminta Ustaz Badur menguruskan hendak membawa jenazah itu balik ke Puchong. Mendengarkan kawannya sudah meninggal dunia, memang Ustaz Badur rusuh juga disebabkan isteri Salihin bukanlah tahu sangat apa yang perlu dibuat. Lebih kurang pukul 6.00 Ustaz Badur sampai ke hospital, jenazah Salihin sudah dimasukkan ke Mortuary (rumah mayat). Isteri Salihin hanya menangis saja di kantin kerana tidak tahu apa lagi harus dibuat. Dia hanya menunggu saja kedatangan Ustaz Badur. Kepada Ustaz Badur sajalah diserahkan semua urusan untuk membawa jenazah  suaminya balik ke Puchong.

Tidak lama kemudian barulah adik Salihin dari Sungai Besar datang, setelah diberitahu oleh Ustaz Badur melalui telefon. Mujurlah Kahar adik Salihin cepat mendapat berita, dan terus saja datang ke Kuala Lumpur. Dengan adanya Kahar  waris terdekat Salihin, urusan untuk membawa balik jenazah lebih mudah. Di samping itu anak-anak Salihin juga sudah diberitahu oleh Kahar. Salihin pun hanya mempunyai dua orang anak perempuan saja. Masing-masing sudah mengikut suaminya. Semasa Salihin sakit mereka tidaklah dapat berulang ke hospital, tetapi menjaga rumah Salihin di Puchong. Lagi pun mereka mempunyai anak-anak yang kecil, menjadi kesulitan pula untuk membawa budak-budak itu menziarahi datuknya.

Oleh itu mereka biarkan emaknya saja menjaga Salihin di hospital. Sementara Ustaz Badur yang memahami kesulitan keluarga berkenaan bersedia pula memberikan jasa baktinya menolong sesama insan. Sehingga jam 8.00 malam barulah Ustaz Badur bersama Kahar dapat menguruskan untuk membawa balik jenazah Salihin ke Puchong.

Setelah doktor mengesahkan Salihin meninggal dunia, jenazahnya pun dihantar ke Mortuary (rumah mayat). Semasa mereka mengambil jenazah Salihin di Mortuary kedua-dua menantu Salihin pun sampai. Ini memudahkan lagi kerja mereka. Akop menantu Salihin yang tua disuruh memandu kereta Ustaz Badur dengan membawa isteri Salihin dan Mak Seha menemankannya. Sementara Rasul menantunya yang muda bersama-sama dengan Ustaz Badur dan Kahar membawa jenazah dengan kereta yang diberi oleh pihak hospital.

"Terima kasihlah Ustaz, jasa Ustaz tak dapat kami bayar dengan emas ringgit" isteri Salihin tersengguk-sengguk menangis apabila jenazah suaminya dibawa masuk dalam kereta jenazah.

"Jangan menangis Cik Som, kita selesaikan dulu Salihin ni. Lepas tu baru nak cakap apa pun" sahut Ustaz Badur sambil menolak Salihin masuk ke keretanya. Mak Seha juga menarik Som ke dalam kereta supaya dia tidak berlarutan menangis. Memang Som terasa sedihnya bukan kerana kematian Salihin, tetapi sejak dua minggu Salihin dimasukkan ke hospital, saudara mara yang lain tidak dapat melawat. Sebaliknya Ustaz Badur yang hanya kawan suaminya sanggup berulang alik mengambil berat tentang suaminya di hospital. Sampailah Salihin meninggal dunia, Ustaz Badurlah yang tidak kenal penat lelah membantu.

Akob membawa kereta Ustaz Badur balik dahulu ke Puchong. Dia tidak dapat mengulangi bapa mertuanya di hospital selama ini kerana bekerja sebagai pemandu kereta membawa lori JKR, tentulah sukar mendapat cuti lama-lama. Itu pun dia sudah menyuruh isterinya menjaga rumah mertuanya. Selepas semuanya siap, mereka pun membawa jenazah Salihin balik. Kahar dan Ustaz Badur duduk di belakang bersama jenazah, manakala Rasul menantu Salihin duduk di hadapan.

"Alhamdulillah, selamat semuanya" kata Ustaz Badur memandang Kahar.

Kahar mengangguk. Dia juga merasa lega kerana masalah di hospital sudah dapat diselesaikan dengan bantuan Ustaz Badur. Kadangkala untuk mendapatkan kereta mayat bukanlah mudah, kalau tidak tahu bagaimana caranya. Ustaz Badur dapat menguruskannya kerana dia juga mengenali beberapa orang pegawai di hospital berkenaan.

"Esoklah kita kebumikan" beritahu Kahar lemah. "Malam ni tak sempat, lagi pun dah pukul 8.30" ujarnya sambil melihat jam di tangan.

"Iyalah, eloklah besok saja" sambut Ustaz Badur.

Sekali sekala Kahar mengerling ke arah jenazah abangnya yang terbujur kaku, tetapi kadang-kala bergerak-gerak juga mengikut gegaran kereta yang berlari kencang. Dia tidak peduli sangat jenazah itu bergerak dalam keadaan kereta laju. Apabila masuk ke jalan Puchong selepas Jalan Kelang Lama, Kahar cepat-cepat menepuk bahu Ustaz Badur bila dilihat tangan jenazah terkeluar dari selimut yang menyelubunginya. Berdebar juga Ustaz Badur bila dilihatnya tangan jenazah terkeluar itu bergerak-gerak. Tetapi dia segera mengingatkan bahawa gegaran kereta itu yang menyebabkan tangan tersebut bergerak-gerak.

Kahar mula merasa takut, kerana tidak mungkin tangan yang bergerak-gerak itu disebabkan gegaran kereta. Dia mula gelisah. Mukanya jelas gementar kerana jelas tangan itu bukan bergerak disebabkan gegaran kereta. Mustahillah abangnya masih hidup kerana 4 jam dimasukkan dalam Mortuary yang sejuk seperti peti ais itu.

"Ustaz..." dia memanggil Ustaz Badur.

Ustaz Badur tahu Kahar ketakutan. Oleh itu cepat-cepat dia memegang tangan jenazah yang terkeluar untuk dimasukkan semula ke bawah selubungnya. Tetapi sebaik saja dia memegang tangan berkenaan, sekaligus tangan itu memaut tangannya pula. Kahar sudah mahu terjun melarikan diri, tetapi segera ditahan oleh Ustaz Badur.

"Hus, nak apa ni?" jerkah Ustaz Badur memberanikan hati. Bagaimanapun dia tidak lepas dari membaca Ayat Kursi.

"Nak minum, minta air..." sahut Salihin yang sudah meninggal dunia itu cuba mengangkat kepala.

"Tidur dulu, balik ke rumah nanti baru minum" sengaja Ustaz Badur mengeraskan suaranya.

Jenazah Salihin pun diam. Sehingga sampai di rumahnya di Puchong ternyata Salihin masih hidup. Apabila dibawa ke rumah terus dia minta air. Satu malam itu menjadi tertanya-tanya bagaimana Salihin yang sudah disahkan mati itu boleh hidup semula. Malah sudah hampir 4 jam dimasukkan ke dalam rumah mayat yang sejuk seperti peti ais. Bagaimanapun 11 hari kemudian barulah Salihin meninggal dunia. Sekali lagi doktor mengesahkan bahawa dia benar-benar telah meninggal dunia.

"Itulah kuasa Allah yang lebih besar dari terserempak lembaga berpakaian serba putih itu" ujar Ustaz Badur tersengih-sengih mengerling ke arah saya. "Perkara di Tanjung Malim itu perkara kecil pada saya Ustaz, tetapi perkara orang yang telah disahkan mati, sudah dimasukkan ke dalam peti sejuk hampir 4 jam, kemudian hidup semula sehingga 11 hari di rumah lebih besar ertinya, kalau kita mahu memahami akan kebesaran Allah, Inna fizalika liayaatin likulli sabbarin syakur.. keluhnya sambil mengesat pelupuk mata yang mula digenangi air keharuan.

No comments:

Post a Comment