Lagenda Pahlawan Hilang Di Telan Zaman


Kota Belud

Daerah Kota Belud terletak di pantai barat utara negeri Sabah, 70 kilometer dari Kota Kinabalu, ibu negeri Sabah, iaitu kira-kira sejam perjalanan menggunakan kereta. Populasi penduduk pada tahun 2012 iaitu sekitar 93,100 orang yang sebahagian besarnya terdiri dari kaum Samah(Bajau), Dusun, Tionghoa(Cina), Irranun dan Ubian.

Daerah ini turut mendapat jolokan nama sebagai "Daerah Koboi Timur" kerana kehebatan penduduknya menunggang kuda, kerbau dan lembu. Selain itu, daerah ini juga terkenal dengan Tamu Besar atau Pasar Terbuka yang diadakan setiap hujung minggu(ahad).

Nama Kota Belud ini berasal daripada bahasa Bajau, yakni "kota" yang bermaksud kubu pertahanan manakala "belud" pula bermaksud bukit. Justeru itu, Kota Belud diertikan sebagai "Kubu Pertahanan di atas Bukit".

Bajau dan kumpulan yang sama telah menetap di pantai barat dan timur Sabah sejak beberapa ratus tahun dan diiktiraf sebagai penduduk asli dan antara bumiputera terbesar di negeri Sabah dan sekitarnya. Mereka bekerja sebagai petani dan nelayan di persisiran pantai barat di samping menunggang kuda dan Bajau di Pantai Timur Sabah sebagai nelayan dan penyelam yang mahir. Orang Bajau merupakan penyelam dan pengutip hasil laut mahir yang menggunakan cara penangkapan tradisional pada masa dahulu.

Pedang 
Di Sabah, mereka adalah nelayan yang tinggal di daerah Semporna sementara di daerah Kota Belud, Papar dan Tuaran mereka adalah nelayan, pesawah dan penternak serta bercucuk tanam. Bajau Kota Belud pula digelar “Koboi Sabah” ini kerana Bajau sudah lama terkenal dengan penunggang kuda dan menjadi pesawah serta penternak.

Pada masa yang sama juga,masyarakat Bajau Pantai Timur Sabah khasnya dari daerah Semporna juga mendapat gelaran istimewa dan unik seperti “sea gypsies,Panglima Dilaut,Pelaut dan Pelayar Terunggul.” Orang Bajau boleh dibahagikan kepada Orang Bajau Pantai Barat yang menetap di sekitar Putatan, Tuaran, Kota Belud dan Papar. Manakala Orang Bajau Pantai Ī¤imur pula menetap di sekitar Kudat, Sandakan, Lahad Datu, Kunak, Semporna dan Tawau.

Bajau yang berasal daripada daerah Kota Belud dan Tuaran pula di kenali di seluruh dunia sebagai 'cowboy of the east' kerana kemahiran dan kecekapan mereka dalam menunggang kuda. Selain mereka pakar dalam pembuatan pedang (samurai) yang dipercayai di perturunkan oleh tentera Jepun suatu ketika dahulu kepada kaum Bajau dan Irranun di Kota Belud. Pedang (samurai) dan parang daripada Kota Belud amat tinggi kualiti dan senang di dapati sehinggakan menjadi tarikan dan cenderamata yang harus di beli oleh para pengunjung yang singgah di Kota Belud.

Orang Bajau Pantai Barat adalah berbeza dengan Orang Bajau Pantai Timur khususnya daerah Lahad Datu dan Semporna. Dari segi pertuturan, pakaian tradisi, adat resam dan budaya hidup adalah sangat berbeza. Masyarakat Bajau Pantai Barat banyak yang terlibat dengan pertanian sawah padi manakala masyarakat Bajau Semporna terkenal dengan kegiatan penangkapan hasil laut.


PERISTIWA PERANG PANDASAN


Perang Pandasan Pandasan merupakan sebuah perkampungan terpinggir di utara daerah Kota Belud Sabah.

Satu ketika dahulu di bumi Pandasan ini masyarakatnya begitu teguh berpegang pada ajaran dan undang undang Islam. Dimana pernah terjadi seorang pemuda berbangsa Samah beragama Islam telah dikenakan hukuman sebat kerana kesalahan berzina. Pasangannya adalah seorang gadis berbangsa Dusun bukan Islam. Gadis tersebut juga dikenakan hukuman mengikut hukum adat suku kaum Dusun kerana undang undang Islam tidak melibatkan mereka yang bukan beragama Islam.

Peristiwa Pandasan atau lebih dikenali penduduk tempatan sebagai Perang Pandasan telah berlaku pada 26 April 1915 bersamaan dengan 12 Jamadilakhir 1333(H). Beberapa hari selepas tewasnya Pahlawan Antanum di Rundum. Pada tarikh ini,Sharif Ali atau lebih dikenali sebagai Embo Ali juga Sabil Ali bersama sama dengan pengikut pengikutnya yang terdiri dari suku kaum Samah ,Dusun dan Irranun telah terkorban.

Sharif Ali merupakan adik kepada Datu Paduka Mat Salleh, pahlawan terbilang Sabah. Embo Ali yang juga seorang ulama ahlul bait dan pahlawan bangsa menentang British kerana tidak bersetuju dengan sistem cukai yang dikenakan oleh British North Borneo Company(BNBC). BNBC yang pada mulanya datang sebagai pedagang dan penyewa akhirnya meminta cukai daripada tuan tanah. Nampak sangat sikap penipu bangsa beruk British ini.

Penentangan Embo Ali juga adalah disebabkan rasa tidak puas hati dengan perangai beruk beruk British yang cuba mengambil alih pemerintahan. Dan ini menjadi kenyataan setelah tanah Sabah diserahkan kompeni kepada Kerajaan British secara tidak sah pada tahun 1946. Pandai sangat British ini mengambil kesempatan. Bersama sama dengan orang tempatan lawan Jepun supaya mereka dianggap berjuang membebaskan bumi Sabah. Padahal merekalah yang membunuh dan menghapuskan kuasa pembesar pembesar sebelum itu.

Berbalik kepada peristiwa perang Pandasan,upacara “Betitik” selama 3 hari 3 malam juga disebut masyarakat Irranun sebagai "Peghkalilang" telah diadakan.Irama “Tigad-tigad” yang membawa maksud tetak dalam bahasa Samah mengiringi hari hari terakhir para pejuang. Kiranya macam dalam cerita kungfu la,s sbelum menghadapi peperangan, gendang perang di palu terlebih dahulu bertujuan untuk menaikkan semangat para pejuang.

Ketibaan pasukan polis British dinanti dengan zikir dan wirid memuji keagungan Allah s.w.t. Barisan pejuang menanti kedatangan mereka dengan berpakaian serba putih setelah mereka berkeputusan untuk mempertahankan kedaulatan hingga ke titisan darah yang terakhir walau hanya dengan bersenjatakan gayang (pedang) bujak (lembing) pidah (parang) dan senjata tradisional yang lain.

Pasukan polis British mula melakukan serangan, dentuman bunyi meriam dan senapang berselang seli dengan jerit tempik laungan “Allahuakbar” membingitkan suasana perang Pandasan, yang kini merupakan tapak Tamu Pandasan.

Tembakan meriam dan senapang pasukan polis British tidak sedikit pun mencederakan Embo Ali dan pengikut pengikutnya.Ternyata kehebatan “Ilmu Petunang” berjaya membuatkan senjata anggota polis British tidak berfungsi dan membuatkan mereka saling tembak menembak sesama sendiri. Tembakan yang dilepaskan juga tidak mengenai sasaran, dan kesannya masih boleh dilihat pada pokok2 besar sehingga ke hari ini.

Melihat kepada keadaan tersebut,lahirlah watak seorang talibarut yang bernama Arshad. Arshad merupakan salah seorang dari pengikut Embo Ali yang telah diperturunkan ilmu kepahlawanan. Arshad yang telah dirasuk syaitan mula membayangkan imbuhan yang akan diperolehinya setelah mengkhianati rakan seperjuangan dan gurunya sendiri. Tidak seperti Jebat yang derhaka kerana menuntut Keadilan, Arshad menderhaka kerana kuasa dan kekayaan.

Arshad memilih untuk hidup mulia, Embo Ali memilih untuk mati syahid. Arshad mengetahui kelemahan Embo Ali lalu bertindak meminjam bujak (lembing) kepunyaan gurunya itu. Sebagai salah seorang anak murid yang paling dipercayai dan antara yang terhandal berbanding yang lain, Embo Ali tidak menyangka anak murid kesayangannya yang seorang ini sebenarnya takut mati dan terlebih dahulu telah berpakat dengan pihak British.

Setelah mendapat bujak kepunyaan gurunya itu dengan laungan “sumbang/setumbang noh kiti guru!!!’’ yang bermaksud “berlawanlah kita wahai tok guruku”, Arshad membujak Embo Ali dalam keadaan beliau tidak bersedia. Antara dialog yang dirakamkan dalam ingatan mereka2 yang tidak terbunuh dan menyaksikan babak tersebut adalah berbunyi seperti ini yang telah saya terjemahkan dalam Bahasa Melayu.

"Sampai hatimu Arshad. Ku pelihara kau seperti anak sendiri, ku perturunkan segala ilmu. Sebegini rupa kau membalasnya". Ini kerana Arshad bukanlah penduduk asal Kota Belud. Dan sudah menjadi budaya masyarakat di Kota Belud menghormati orang luar. Budaya ini kekal sehingga ke hari ini, dimana sekiranya anda seorang perantau dan datang ke Kota Belud, mereka akan melayani anda sebaik mungkin. Apa yang ada di dapur mereka,itulah juga yang anda makan. Melainkan sudah tiada,memadailah sekadar secawan kopi dan biskut kering.

Seperti yang digambarkan dalam sebuah perumpamaan bangsa Samah."Mangan nia mangan asal jo kiti kurung kurung" yang bermaksud makan tak makan,yang penting kita berhimpun. Di saat saat akhir hayatnya, Embo Ali sempat berpesan kepada anak muridnya yang lain agar meneruskan perjuangan ” Baya ni matai entorong bujak”. Yang membawa maksud biarlah mati dihujung lembing.

Akhirnya pergilah seorang pejuang agama dan bangsa. Pemimpin berkarisma yang menjadi simbol penyatuan bangsa yang berlainan agama dan kepercayaan. Pengikut2 Embo Ali yang masih hidup cuba membunuh Arshad tetapi tidak berhasil kerana Arshad sememangnya seorang yang handal bertarung hasil didikan Embo Ali. Satu demi satu pejuang gugur dan berakhirlah perjuangan suci dibumi Pandasan. Pakaian putih dibasahi darah merah.

Jenazah mereka dikebumikan dalam satu liang di sebuah permakaman besar di kampung Pandasan selayaknya untuk mereka yang mati syahid. Mayat pejuang-pejuang yang bukan beragama Islam pula dikebumikan di kampung masing-masing. Arshad diangkat sebagai wira di Kota Belud. Sebuah sekolah menengah di Kota Belud diambil bersempena dengan namanya yang telah berjasa kepada British kerana mengkhianati guru dan rakan seperjuangannya.

Berbekalkan ilmu kepahlawanan dan sokongan dari pihak British, Arshad mula berlagak seperti seorang diktator. Merampas tanah dan harta penduduk tempatan. Disamping mengenakan cukai-cukai yang tidak munasabah.Waris waris dan keturunan Embo Ali dan wira wira Pandasan dihina sebagai keturunan pemberontak. Dan ada diantaranya yang berhijrah meninggalkan tanah tumpah darah mereka dan meninggalkan keluarga besar mereka di Kota Belud.

Begitulah seadanya. Satu penceritaan ringkas. Saya menyeru anak anak muda yag berbangsa Samah,Dusun dan Irranun terutamanya yang berasal dari Kota Belud agar tidak melupakan sejarah yang cuba dipadamkan ini. Rajin rajinlah bertanya kepada orang lama. Pelangi akan pergi setelah petang menjengah malam. Bangunlah pada keesokan hari bersama sinar pagi yang menerangi seluruh alam. 

Sejarah akan terus menipu selagi si penipu sejarah tidak didedahkan. Dan sejarah itu ditulis oleh orang-orang yang menang untuk memenangkan mereka yang menang. Dan yang menang adalah penjajah British dan agen mereka yang memerintah kita hingga ke hari ini. Embo Ali dan wira-wira perang Pandasan sudah hampir seratus tahun meninggalkan kita. Tapi kita yang masih hiduplah yang bertanggungjawab untuk meneruskan perjuangan mereka. Kerana inilah sebenarnya perjuangan yang belum selesai. Suara keramat ini akan terus kedengaran, selagi hayat dikandung badan.


BAYA NI MATAI ENTORONG BUJAK..LAWAN TETAP LAWAN!!!

Sumber Petikan : Pelangi Petang

1 comment:

  1. terima kasih untuk cerita warisan ini.. baru saya tahu sejarah smk arshad tu begitu pula.

    ReplyDelete